Beter eten begint bij jezelf

Beter eten begint bij jezelf

- 2 juni 2017 -

Het lijkt een moeilijke opgave om een levensgenieter én een bewuste eter te zijn. Natuurlijk wil je gezonde, bewuste keuzes maken. Maar je wilt niet bij iedere hap stilstaan bij het effect dat jouw maaltijd heeft op het milieu. We geven je een paar eenvoudige tips om bewuster om te gaan met je eten.
 

Biologisch of duurzaam

Er bestaat een groot verschil tussen duurzaam en biologisch voedsel. Duurzaamheid heeft in algemene zin te maken heeft met efficiëntie, technologie en het milieu, om het productieproces te optimaliseren en tegelijkertijd het ecologisch systeem te beschermen. Terwijl bij de productie van biologische producten zoveel mogelijk rekening gehouden wordt met milieu en dierenwelzijn.

Helaas is duurzaam niet altijd biologisch, en andersom. Zo is een plofkip duurzamer om te produceren dan een scharrelkip, omdat voor die laatste meer voeding, grond en tijd nodig is. Een biologische courgette wordt gekweekt in een Nederlandse kas. Kasgroenten kosten tot tien keer zoveel energie als groenten uit de volle grond. Biologisch is daarentegen beter voor het bodemleven en de biodiversiteit. De keuze is aan jou.

Voeding zorgt voor ongeveer 25% van onze CO2-uitstoot. Vlees en vis zorgen per kilogram voor de meeste CO2-uitstoot. Een banaan uit Zuid-Amerika heeft een hogere CO2-uitstoot dan een appel van Nederlandse bodem. Bij verspilling van producten gooi je ook alle energie weg die in het product is gestoken om het te produceren! Je kunt dus zeker betere keuzes maken bij het doen van je dagelijkse boodschappen.
 

Tips

Zo kun je positieve impact hebben op de CO2-uitstoot:
  • - Eet meer fruit en groente van Nederlandse bodem
  • - Eet minder rood vlees (rundvlees)
  • - Matig je voedselverspilling
  • - Ga bewust om met je dagelijkse voedingskeuzes

Bronnen: Milieu centraal, Foodlog, Green-DNA.
 

Voedselveiligheid in het nieuws

De Hygiënecode voor de voedingsverzorging in woonvormen, kortweg Hygiënecode woonvormen, heeft een update gekregen. Personeel in dit zorgsegment heeft hiermee een heel duidelijk naslagwerk in handen. De nadruk ligt op kennis van het personeel in kleinschalige woongroepen.

Hoe lekker het ook is om je frieten nog even wat langer door te bakken of je tosti nét een donkerder kleurtje te geven - je kunt het maar beter laten. Door zetmeelrijke producten 'bruin te bakken', kan de stof acrylamide vrijkomen. De Europese Commissie pleit voor een vermindering van deze stof in voedingsmiddelen.

Het ziet er prachtig uit: een viooltje als garnering op je bord. Eetbare garnering, welteverstaan. Steeds vaker zie je dat chefs hun gerechten extra kleur geven met een bloemetje. Is dat, naast mooi en vaak ook lekker, wel altijd veilig?

Het lijkt een moeilijke opgave om een levensgenieter én een bewuste eter te zijn. Natuurlijk wil je gezonde, bewuste keuzes maken. Maar je wilt niet bij iedere hap stilstaan bij het effect dat jouw maaltijd heeft op het milieu. We geven je een paar eenvoudige tips om bewuster om te gaan met je eten.

Nieuw op deze website

Top